Friday, January 28, 2011

Sujudlah Kamu

Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah, di pagi jumaat yang penuh barakah ini, marilah kita bersama-sama mengamalkan bacaan Usrah Al-Kahf bagi mengelakkan fitnah al-masih al-dajjal.

Tatkala dahi menyembah bumi, apakah perasaan anda tatkala itu?? Tidakkah timbul dan terdetik satu perasaan yang luhur suci bahawa anda sebenarnya sedang menyembah Tuhan Yang Satu. Tiada Tuhan Yang Layak Disembah Melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu Pesuruh Allah.


Sedarkah anda, bahawa setiap kali anda ditimpa kesusahan, tiada apa yang dapat menyelesaikan semua masalah tersebut melainkan anda serahkan segala-galanya kepada Allah. Segala permasalahan akan diluahkan di tikar sejadah tatkala anda sujud seorang ketika itu.

Itulah kelebihan seorang yang bergelar MUSLIM di mana ketika mana dia menghadapi kesukaran dan kesulitan, ada kuasa besar yang membantu dia kembali Yang Maha Agung. Hanya insan yang penuh keegoan dalam dirinya untuk sujud kepada Allah.

"Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada adalah dari (golongan) jin, maka dia mendurhakai perintah Tuhannya. Pantaskah kamu menjadikan dia dan keturunannya sebagai pemimpin selain Aku, padahal mereka adalah musuhmu? Sangat buruklah (iblis itu) sebagai pengganti (Allah) bagi orang yang zalim."
( Surah Al-Kahf : 50 )

Tanpa kita sedari, sekiranya kita tidak menurut perintah yang disuruh oleh kita, maka seakan-akan kita juga menjadi rakan subahat iblis yang tujuannya untuk menyesatkan manusia di dunia ini. Semoga kita semua dilindungi daripada Allah agar tidak leka dan lalai dalam menjalankan tanggungjawab kita sebagai hamba dan khalifah di muka bumi.

Wallahualam.


No comments:

Post a Comment